PRÁNAYÁMA
Pránayáma sa uvádza ako štvrtý z ôsmich stupňov Patanyaliho systému yógy. Je to náuka zaoberajúca sa fenoménom dychu, jeho rozšírením, prehĺbením a skvalitnením. Pránayáma nie je teoretická, ale aplikovaná náuka. Obsahuje súbor dychových cvičení, ktorých efektívnosť je overená storočiami praxe. Upanishády ju označujú ako mahávidyá – vznešené poznanie a kráľovskú cestu k oslobodeniu. Jej cieľom je stabilizácia prány vo vnútornom priestore ľudského organizmu a osvietenie. Je to rýchlejšia cesta, než cesta hatha-yógy, lebo pracuje s pránickou energiou priamejším spôsobom.
Podľa predstáv áyurvedy prána predstavuje subtílny aspekt všadeprítomnej kozmickej energie. Prána zahŕňa celý stvorený vesmír, je prítomná vo veciach a javoch. Je prítomná vo vonkajšom priestore makrokozmu a tiež v mikrokozme ľudských orgánov. Pránická energia je základom ľudského života, ktorý by bez jeho neustáleho prúdenia do organizmu nebol možný. Prána doslovne znamená „to, čo prináša život“, pri jej odchode z tela odchádza aj život. Z tohto dôvodu je pránická energia často nazývaná „dychom života“. Prána je spojovacím článkom medzi fyzickým a duchovným telom, a v podstate vytvára tzv. energetické telo človeka. Je vykonávateľkou všetkých vitálnych funkcii organizmu. Umožňuje dýchať, pohyb žalúdku a čriev v procese trávenia, reflexy vylučovania, pohyb krvi a srdca, akýkoľvek svalový pohyb, pohyb očí a viečok, prehĺtanie, vydávanie zvukov a podobne. Okrem pohybu fyzického tela, prána zabezpečuje aj subtilnejšie pohyby, ako pohyb myšlienok, prenos nervových vzruchov a funkciu zmyslových orgánov.
Človek bežne prijíma pránickú energiu troma spôsobmi: z jedla, vody a prostredníctvom dýchania. Yógovou sádhanou možno radikálne znížiť potrebu prány z jedla a vody; veľa yogínov žije celé roky, ba aj desaťročia bez prijímania akejkoľvek fyzickej potravy, ich jediným zdrojom je energia z prány a dýchania. Dych stále predstavuje výmenu medzi človekom a vonkajším vesmírom, aj keď veľmi subtilne. Prána je obsiahnutá v dychu, ale nezávisí na ňom. Dych je závislý na práne, bez prány je dych prázdny. V podstate môžeme povedať, že vzťah medzi dychom a pránou je podobný vzťahu medzi vonkajším tvarom nádoby a jej obsahom.
Správne cvičená pránayáma má mimoriadne blahodárny vplyv na ľudský organizmus. Podporuje trávenie, dodáva silu a vitalitu, zlepšuje pamäť a zmyslové vnímanie. Posilňuje nervový systém a pôsobí upokojujúcim spôsobom na narušené nervy. Áyurvedska medicína si cení hlavne detoxikačných účinkov pánayámy. Prostredníctvom takéhoto cvičenia možno odstrániť v podstate akúkoľvek otravu organizmu, od toxínov fyzického tela po citový odpad. Princíp pránayámy v súčasnosti využívajú terapie regresu, pri ktorých sa prostredníctvom dychu aktivujú staré vrstvy pamäte a pocity v nich blokované. Tieto terapie teda využívajú dych ako vynikajúci prostriedok citovej očisty. Adept pránayámy však nečaká, pokiaľ sa v jeho vedomí a tele nahromadia vrstvy nedoriešených pocitov; prácou pránayámy sa očista citov deje na dennej báze a nie je nebezpečie vzniku citových blokov.
Áyurveda si tiež všíma vyrovnávajúceho vplyvu pránayámy na ženský a mužský princíp, ktoré sú obsiahnuté v každom organizme. Polarita mužsko-ženského princípu, ktorá je základom celého stvoreného vesmíru sa prejavuje aj pri symetrii dýchania. Podľa tohto poznania pravou nosnou dierkou prijímame pozitívnu slnečnú energiu, ktorá prostredníctvom subtílnej dráhy pingala-nádí zásobuje ohrievajúcu mužskú energiu, pravú časť tela a ľavú mozgovú hemisféru. Cez ľavú nosnú dierku a prostredníctvom jemnej dráhy ida-nádí prijímame negatívnu mesačnú energiu, ktorá je ochladzujúca. Táto energia prúdi do ľavej časti tela a pravej mozgovej hemisféry. Podľa názoru áyurvedy nemá človek, okrem dvoch krátkych okamihov (doba súmraku a svitania) nikdy naplno vyrovnaný dych. Dýchanie prevláda vždy na jednej strane, a to v závislosti od dňa, dennej a nočnej doby, od osobnej prakrti, zdravotného stavu a iných faktorov. Ida a pingala sa striedajú vo svojej funkcii. Pingala silno funguje cez deň a ida prevláda v nočných hodinách. Tento základný vplyv Slnka a Mesiaca na ľudské dýchanie sa ďalej kombinuje s vplyvom ostatných planét. Planéty s mužskou prevládajúcou energiou (Slnko, Mars, Jupiter) majú tendenciu „dýchať“ viac na pravej strane a planéty so ženskou energiou (Mesiac, Venuša, Saturn) na ľavej strane. Neutrálny Merkúr sa snaží o rovnováhu medzi ženským a mužským princípom.
Tento vplyv planét sa prejavuje vo všetkých oblastiach života a ľudskej aktivity. Niektorí ľudia s dobrou intuíciou sú viac než iní naladení na tento „dych planét“, ktorý je jedným zo základných vplyvov ovplyvňujúci existenciu na Zemi. Týmito a podobnými fascinujúcimi aspektmi sa zaoberá védska astrológia. Z „dychu planét“ dokáže védsky astrológ vyvodiť ďalekosiahle uzávery týkajúce sa nie len zdravia, ale všetkých aspektov ľudskej existencie. Áyurvedska medicína využíva toto poznanie na podporu a urýchlenie procesu liečenia. Ak napríklad pacient trpí poruchou ohňa – pitta – a živel ohňa v jeho tele vystrája, akýkoľvek typ pránayámy stimulujúci oheň, bude silno kontraindikovaný. Áyurvedsky lekár v takomto prípade odporučí dýchanie ľavou nosnou dierkou, spánok na pravom boku a mantry evokujúce žensky ladené planéty. Pokiaľ pacient naopak trpí poruchou živlu vzduchu – vata – potom bude liečenie pozostávať z pránayámy aktivujúca pravú, mužskú stranu tela. Odporučí sa mu dýchanie pravou nosnou dierkou a spánok na ľavom boku.
Typy prány
Áyurveda rozoznáva päť druhou prány podľa ich funkcii v tele. Sú to: prána, udána, vyána, samána a ápana.
Prána zabezpečuje dýchanie, predovšetkým však nádych, tiež vyššie mozgové funkcie, funkcie autonómneho systému, reflexy. Je lokalizovaná v lebkovej dutine a niektoré autority ju stotožňujú s funkciou hypotalamusu (spodnej časti medzimozgu) a nervovou a hormonálnou funkciou. V symbolizme chakier má spojenie s najvyššou chakrou sahasrárou.
Udána sa uplatňuje pri výdychu a pri akomkoľvek telesnom pohybe smerom hore (napr. dvíhanie bremien). Jej dôležitou funkciou je reč, ktorá vzniká ako vedľajší produkt výdychu. Udána má vzťah k chakre hrdla vishudda.
Vyána sídli v srdci a jej hlavnou funkciou je rozvod krvi a živín do celého tela. Má spojenie so srdcovou chakrou ánahata.
Samána je typ prány pôsobiaci v procese trávenia a zažívania. Má mimoriadne dôležitú úlohu pri vyrovnávaní funkcii prány a apány, ktoré sú tiež označované ako horná a dolná prána. Samána predstavuje tiež vyrovnávajúci vplyv medzi nádychom a výdychom, ktoré sú v istom zmysle antagonistickými pohybmi. Miesto samány vo fyzickom tele možno stotožniť s bodom hara čistej energie. Tento bod je tiež marmovým bodom a jeho zranenie je fatálne. Podľa áyurvedy sa v tomto bode stretáva 72 000 jemných dráh nádí. Samána je spojená s chakrou Manipúra.
Apána (dolná prána) zabezpečuje v tele všetky pohyby smerom dole, ako vylučovanie moču a tuhých výkalov, semena, ovulácie, mesačného krvácania (menštruácie), tiež pôrod a spontánny potrat. Tento typ prány sa podieľa aj na milostnom akte, ktorý z hľadiska yógy a áyurvedy predstavuje pohyb energie smerom dole a v konečnom dôsledku jej únik z tela. Sídlom ápany je najnižšia chakra múladhára.
Je dôležité uvedomiť si, že týchto päť prán prúdi v tele rôznymi smermi. Smer prúdenia tej či onej prány je prirodzený a nemožno ju narúšať bez dôsledkov na zdraví. Pokiaľ potláčame prirodzené potreby tela (ktoré sú funkciami prány), narúšame tým spontánny smer prúdenia prány a privolávame možné poruchy.
Na ilustráciu: Dolná prána ápana je pod vplyvom zemskej gravitácie a prúdi smerom dole a von z tela. Je to mimoriadne silná energia, ktorá sa okrem iného plne zúčastňuje pri pôrode detí. Ženy z tzv. primitívnych spoločností odjakživa intuitívne vedeli, že pôrod prebieha najľahšie vo vzpriamenej polohe alebo v podrepe. Toto intuitívne poznanie sa úplne zhoduje s poznaním áyurvedy, že pôrod prebieha najľahšie, keď je dolná prána ápana zharmonizovaná so zemskou gravitáciou. Poloha na chrbte, do ktorej rodičku prinútila moderná medicína, je dvojnásobne nešťastná, pretože nie len že nepodporuje dobré prúdenie prány, ale naviac potláča funkciu hlavnej dráhy energie v tele sushumna-nádí. Veľmi častou príčinou narušenia smeru ápany je potláčanie sexuálnej energie. Pokiaľ sa sexuálna energia neuvoľňuje z tela vhodným spôsobom a zároveň ani nenastáva jej premena v iný druh tvorivej energie, môže zmeniť prirodzený smer svojho toku a začať „blúdiť“ po tele. Pokiaľ sa sexuálna energia dostane do jemných dráh mysle (mano-váha-shróta), postihnutý človek nedokáže myslieť na nič iného než na sex. Pohyb sexuálnej energie smerom hore nie je u bežného človeka prirodzený, a zvyčajne má za následok veľa porúch citového a nervového charakteru. Blúdivá ápana spôsobuje hlboké frustrácie a pocity nenaplnenia, ktoré vychádzajú na povrch najrôznejšími spôsobmi (pornografia, sexuálne zneužívanie, násilie a pod.). Sila ápany je obrovská a jej zadržiavanie doháňa niektorých ľudí do stavu nepríčetnosti a nezriedka aj k zločinom.
Ápana je podľa áyurvedy kľúčom k oslobodeniu. Je to práve táto zostupná sila, ktorou sa adepti tantrickej yógy snažia využiť v procese prebudenia kundalíny (hadej sily). Ich snahou je obrátiť smer ápany smerom hore a vedome riadiť jej výstup centrálnej subtílnej dráhy sushumna-nádí. Nekontrolovaný vzostup kundalíni-shakti inými dráhami alebo priamo cez telesné tkanivá je devastujúce a zanecháva za sebou spúšť. V procese rozvinutia hadej sily je dôležitý nie len okamih jeho precítenia, ale predovšetkým jej vstup do sushumna-nádí, ktorý je u bežného človeka permanentne blokovaný. Tento kritický manéver je ľahšie opísať slovami, než skutočnosť; pomoc gurua je v tomto procese mimoriadne dôležitá.